

Stefan Kelderman
Eigenaar
Een sales funnel is een proces dat potentiële klanten door een traject van bewustwording tot aankoop leidt. Het gebruiken van een goede sales funnel is een effectieve manier om jouw doelgroep te overtuigen van jouw merk.
Een sales funnel gebruiken is voor veel bedrijven een ideale manier om meer leads en klanten te genereren. Sales funnels zijn daarom een belangrijk onderdeel van elke effectieve marketing strategie.
Na deze blog begrijp je wat de voordelen van een sales funnel zijn en hoe je een funnel maakt waarmee je leads in klanten omzet.
Een sales funnel is een marketingterm die wordt gebruikt om de weg te beschrijven die een potentiële klant aflegt vanaf de bekendheid van een product of dienst tot de uiteindelijke aankoop. De sales funnel wordt vaak voorgesteld als een reeks stappen, die elk een ander stadium in het traject vertegenwoordigen.
De eerste fase, bekend als de bovenkant van de funnel, is waar de meeste klanten zich bewust worden van het product of de dienst. Het midden van de funnel is het punt waarop klanten zich met het product of de dienst inlaten, meestal door onderzoek of vergelijking.
De bodem van de funnel is waar klanten hun aankoop doen. Hoewel de customer journey van elke klant uniek is, kan inzicht in de sales funnel bedrijven helpen hun marketing inspanningen beter te richten en de verkoop te verhogen.
Sales funnels gebruiken is belangrijk omdat het helpt om de customer journey van potentiële leads te verbeteren en zo meer verkopen te sluiten.
Het stelt je ook in staat om je te richten op een gekwalificeerde lead, en de voortgang van een prospect door het salesproces te volgen. Kort gezegd; de sales funnel begint met marketingactiviteiten die interesse wekken en leiden tot leadgeneratie en verkoop.
De primaire doel met een sales funnel is om een potentiële klant van de ene fase naar de andere te brengen totdat ze overtuigd zijn van je aanbod en klaar zijn om klant te worden. Heb je je ooit afgevraagd welke reis je klanten doormaken voordat ze uiteindelijk een aankoop doen bij je bedrijf?
Met een funnel breng je de customer journey of met andere woorden klantreis in kaart en alle controlepunten in beeld waarop je klanten met jouw merk zullen communiceren voordat ze klaar zijn om een aankoop te doen.
Om van je huidige verkoopstrategie een succes te maken, moet je sales funnel van topkwaliteit zijn.
Het gebruiken van een sales funnel heeft veel voordelen en kan je helpen je verkoop en conversies te stimuleren. De top 3 voordelen zijn:
Je primaire doel met je sales funnel is om potentiële leads van de ene fase naar de andere te brengen totdat ze klaar zijn om te kopen. De sales funnel bestaat uit 4 hoofdfasen:
Customer journey oftewel klantreis is het pad dat een potentiële klant aflegt vanaf het moment dat hij voor het eerst over jouw product of merk ziet of hoort, tot het moment dat hij het product koopt.
In het bijzonder is het de bedoeling dat je een ideale customer journey en klantbeleving creëert om je uiteindelijke doelen te bereiken. Een succesvolle sales funnel heeft een visuele weergave van verschillende fases waarin je van bestaande klanten een terugkerende klant kunt maken voor jouw bedrijf.
Afhankelijk van je sales en marketing strategie kan de klantreis heel eenvoudig zijn of juist vrij complex. Hier is een voorbeeld…
Een sales funnel maken doe je om potentiële klanten efficiënt naar een aankoop te leiden. De eerste stap in het creëren van een succesvolle sales funnel is het identificeren van je doelgroep en het creëren van gerichte content die hun behoeften en pijnpunten aanspreekt.
Vervolgens begin je met leadgeneratie door middel van reclame en marketing inspanningen. Als je eenmaal een gestage stroom van leads hebt, is de volgende stap vertrouwen opbouwen en geloofwaardigheid creëren. Dat doe je om de leads uiteindelijk om te zetten in betalende klanten.
Maak ten slotte overtuigende aanbiedingen en oproepen tot actie om je leads naar een aankoop te leiden. Door je leads consequent door elke fase van de verkooptrechter te leiden, kun je de conversie verhogen en uiteindelijk meer inkomsten voor je bedrijf genereren.
Een sales funnel maken zou eigenlijk een vrij eenvoudig concept moeten zijn. Maak een lijst van potentiële klanten, en beperk die lijst dan tot de prospects die het waarschijnlijkst bij je zullen kopen.
In de praktijk kan het maken van een verkoop funnel wat ingewikkelder zijn. Er zijn enkele factoren waarmee je rekening moet houden, namelijk van het eerste contact met potentiële klanten tot de follow-up van de prospect nadat de verkoop voltooid is. Je crm systeem kun je vaak eenvoudig koppelen aan je salesfunnel om zo het proces te vermakelijken.
Kort gezegd; om een goede sales funnel te laten bestaan, heb je eerst prospects nodig die door die sales pipeline kunnen gaan. Zodra je die leads binnen hebt, kun je gedrag en betrokkenheid volgen met behulp van leadscores om te bepalen waar ze zich in de funnel bevinden.
Bekijk nu hoe je in 6 stappen een sales funnel kan maken;
Richt je voor nieuwe klanten op product educatie, betrokkenheid en retentie. Voor nieuwe leads die geen aankoop hebben gedaan, kun je via e-mail contact mee houden en van waardevolle informatie voorzien.
Stel je voor dat je een e-commercebedrijf hebt dat kleding verkoopt. Je weet dat je doelgroep veel op Facebook hangt en dat je doelgroep mannen en vrouwen tussen de 25 en 65 jaar zijn.
Een fantastische Facebook-advertentie voer je uit die verkeer naar een bestemmingspagina leidt. Op de pagina vraag je je prospect om zich aan te melden voor je e-maillijst in ruil voor een leadmagneet.
Nu heb je leads in plaats van prospects. Ze bewegen door de funnel.
De komende weken verstuur je inhoud naar de e mailadres van je abonnees om ze te informeren over nieuwe kleding, om ontwerpinspiratie te delen en om consumenten te helpen erachter te komen wat de laatste trends zijn.
Aan het einde van je e-mail campagne bied je een kortingsbon van 10 procent op de volledige eerste bestelling van elke klant. Knallen! Je verkoopt je kleding assortiment als een gek.
Vervolgens voeg je diezelfde klanten toe aan een nieuwe e-maillijst. Je begint het proces opnieuw, maar met een andere inhoud.
Geef ze ideeën en informatie, adviseer ze hoe ze voor hun kleding moeten zorgen en stel winacties voor als cadeau. Je vraagt je leads om terug te komen voor meer. Zo krijg je veel terugkerende klanten.
Wanneer we een sales funnel maken en optimaliseren heb je als eerst een goed plan nodig. Vervolgens is het optimaliseren ervan iets waar je regelmatig mee bezig zou moeten zijn.
Als je eenmaal begrijpt hoe verschillende fases in een sales funnel werken, moet je hem blijven verbeteren door te experimenteren om elke fase effectiever te maken.
Hieronder ENKELE MANIEREN OM JE OP WEG TE HELPEN.
Er zijn twee soorten funnels die binnen de klantreis bestaan: de marketing funnel en de sales funnel. De marketing funnel richt zich op het genereren van leads via verschillende marketingactiviteiten, zoals content marketing, sociale media campagnes, e-mail marketing, enz. Zodra deze leads gegenereerd zijn, worden ze geleid door de sales funnel om ze verder te uiteindelijk in betalende klanten om te zetten.
Een goed werkende marketing funnel wekt de interesse van een potentiële klant in jouw merk en begeleidt hen vanaf hun eerste interactie tot het punt waarop ze enige interesse hebben. Aan het einde van de marketing funnel begint de sales funnel.
De marketing funnel helpt ook bij het genereren en koesteren van leads. Zodra de prospect op de hoogte is van je merk, verlaten ze de marketing funnel en gaan ze de salesfunnel in.
Met een sales funnel kun je een lead verder op het klantentraject brengen. zodra leads langs verschillende fases gaan en in de beslissingsfase komen, moeten ze meer gedetailleerde informatie over je product of dienst krijgen om in het verkoopproces een aankoopbeslissing te kunnen nemen.
Elk heeft zijn unieke reiskaart in de sales pipeline die de voortgang van een potentiële klant schetst. Marketing bouwt de interesse op en de onderkant van de funnel markeert de bovenkant van de sales funnel.
Daardoor wordt met funnel marketing aangedreven op marketingactiviteiten die bewustzijn weet te genereren om in de praktijk productvraag te creëren.
Veel bedrijven voegen deze functies echter samen hun online marketing strategie en het wordt steeds zo steeds moeilijker om een marketingstrategie van een groeistrategie te onderscheiden.
Als gevolg hiervan is er een vage lijn ontstaan tussen de activiteiten van een sales funnel en een marketing funnel.
Het creëren en optimaliseren van een sales funnel kost tijd, maar het is de enige manier om te overleven in een concurrerende markt. Neem de tijd om een sales machine op te bouwen die vertegenwoordigt wat je bezoekers willen.