Wat is online marketing en waarom is het belangrijk?
Online marketing definieren
Online marketing, ook wel bekend als digitale marketing, is een verzamelnaam voor alle marketingpraktijken die online plaatsvinden. Het is een strategische aanpak om een boodschap via online kanalen te delen over je merk, product of dienst.
Deze boodschap wordt op een effectieve, meetbare wijze gedeeld met potentiële klanten.
Voordelen van online marketing
- Targeting: je kunt heel goed targetten op je ideale doelgroep.
- Meten: al je online inspanningen kun je meten. Het is belangrijk om je doelstelling meetbaar te maken door gebruik te maken van specifieke KPI's.
- De hele customer journey of klantreis is beïnvloedbaar.
- Snel en flexibel: als je je online marketing goed inricht kun je snel schakelen als iets tegenvalt of juist enorm succesvol blijkt te zijn.
- Gerichter inzetten van budget: omdat alles bij online marketing zo transparant is, kun je je online budget scherp en gericht inzetten per kanaal, campagne of doelstelling.
- Personaliseren: veel online marketing inspanningen zijn te personaliseren, waardoor de conversie omhoog gaat.
Doelen van online marketing
- Het hoofddoel van online marketing is om mensen in contact te brengen met jouw merk, bedrijf, product of dienst om ze uiteindelijk te laten kopen.
Een online marketingstrategie opstellen
Start met je bedrijf definiëren
- Of je nu net gestart bent of al lang een gevestigde naam bent in jouw markt.
- Een goede marketing strategie begint bij het begin.
- Wie ben je? Wat mist de wereld als jij er niet meer bent?
- Waar sta je voor en wat wil je bereiken?
Bepaal je doelgroep
- Het succes van online marketing valt en staat bij je doelgroep.
- Start met verzamelen van informatie over je doelgroep.
- Op wie richt je je? Waar bevinden deze mensen zich?
- Welke angsten moeten zij overwinnen voordat zij zaken met jou kunnen of willen doen?
Vergelijk de concurrentie
Het opstellen van een effectieve strategie voor online marketing vereist een grondige analyse van de markt en concurrenten.
Wat doen je concurrenten?
Wie zijn eigenlijk jouw concurrenten?
Op welke kanalen zijn zij aanwezig?
Stel doelen op voor je online strategie
De doelstelling is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de online marketing strategie. Zorg dat de doelstellingen concreet zijn en goed meetbaar zijn. Key performance indicators (KPI's) helpen om deze doelstellingen concreter te maken en het succes van de strategie te meten. Uiteindelijk wil je namelijk dat je duidelijk inzichtelijk hebt dat de inspanningen voor jouw digitale marketingstrategie ook effect hebben gehad.
Customer Journey
Een buyer persona opstellen
- Maak een fictief personage van je verschillende klanten.
- Noteer demografische gegevens, economische informatie en hoe klanten jouw producten en diensten vinden.
- Houd rekening met deze persona bij het opstellen van je online marketingplan.
Definieer je doel
- Bepaal je marketingstrategie aan de hand van je online marketing doelstellingen.
- Houd rekening met kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s) en meetbare resultaten.
- Definieer je marketingstrategie niet enkel met het oog op directe verkoop.
Hoe ga je de doelen van jouw online marketingplan behalen?
- Bouw de productpagina’s aan de hand van je zoekwoordonderzoek. Het is essentieel dat de potentiële klant gedurende het hele koopproces in contact komt met jouw merk.
- Blog en deel je blog posts op sociale media.
- Adverteer met deze blog posts en maak gebruik van een opt-in formulier.
Online Marketingkanalen
Kies de juiste online kanalen voor de doelgroep
- Geen goede marketing strategie zonder de juiste online marketing kanalen.
- Elk online marketing kanaal heeft zijn voor- en nadelen.
- Van Google Ads, zoekmachine optimalisatie, e-mailmarketing, inbound marketing tot content marketing en social media.
Voorbeelden van online marketingkanalen: zoekmachine optimalisatie, social media marketing, contentmarketing
Zoekmachine optimalisatie (SEO): met zoekmachine optimalisatie zorg je ervoor dat je website gevonden wordt als iemand in Google of een andere zoekmachine bepaalde zoekwoorden invoert.
Social media marketing: social media marketing is het gebruikmaken van de social media om je product of dienst aan te bieden aan je doelgroep.
Contentmarketing: contentmarketing is een strategische marketingaanpak gericht op het creëren en distribueren van waardevolle, relevante en consistente content om een duidelijk omschreven publiek aan te trekken en te behouden. Het is essentieel om hierbij in kaart te brengen welke producten of diensten je aanbiedt, zodat je marketingstrategieën effectief kunnen worden afgestemd op je unieke aanbod.
E-mailmarketing
Wat is e-mailmarketing?
- E-mailmarketing is het gebruikmaken van het medium e-mail om de mensen op je mailinglist en met toestemming te informeren over je bedrijfsvoering.
- Het is een vorm van direct marketing, waarbij je direct in contact staat met je klant.
Hoe gebruik je e-mailmarketing in jouw online marketingstrategie?
- E-mailmarketing kan gebruikt worden om leads te genereren, klanten te behouden en omzet te verhogen.
- Het is belangrijk om een goede e-mailmarketingstrategie te hebben om je doelstellingen te bereiken.
Uitvoering en Evaluatie
Giet je online marketing strategie in een plan
- Geen online strategie is succesvol zonder een plan.
- Dat hebben we al vaker gezegd, maar het wordt nog steeds vaak overgeslagen.
- Je hebt je doelgroep bepaald, je doelen vastgesteld en de kanalen eraan gekoppeld.
- Nu is het tijd om de online strategie om te zetten in een goed plan die je ook nieuwe klanten oplevert.
Evalueer jouw online marketingstrategie met KPI’s
- Meet en analyseer je KPI’s om te zien of je marketingstrategie werkt.
- Herhaal de campagne en probeer je KPI’s te verbeteren als deze niet worden behaald.
Besluit: online marketing zelf doen of uitbesteden?
- Nu je dit alles hebt gelezen is de vraag of je de online marketing voor je bedrijf zelf gaat doen, of uitbesteden.
- Zelf doen kan door het aannemen van een online marketeer of door het inhuren van een freelance online marketeer.
- Of je kan je online marketing uitbesteden aan een online marketing bureau.
Succesvolle Online Marketingstrategieën
In 5 stappen naar een succesvolle online strategie
- Een goede basis is noodzakelijk voor succesvolle digital marketing.
- Het is belangrijk om je te realiseren dat salestrajecten lang en complex kunnen zijn in B2B marketing.
- Je moet een goed online marketing plan hebben om on top of mind te komen en blijven bij jouw doelgroep.
- Lees onze blog voor meer informatie over hoe je een effectieve online marketing strategie opstelt.
De waarde van meaningful commerce bij een online marketing plan
- Meaningful commerce draait om het creëren van waardevolle en authentieke klantbelevingen.
- Het inzetten op relevante content en gepersonaliseerde marketingcampagnes is belangrijk.
- Het doel is om een duurzame klantrelatie op te bouwen en verhoogde loyaliteit en merkvertrouwen te realiseren.
- Dit vraagt om een datagedreven aanpak en centrale klantinzichten en gedragsanalyses.
Online Marketingtips en Best Practices
Tips voor een effectieve online marketingstrategie
- Definieer je doelen en prioriteiten in je online marketingplan.
- Beperk je producten en diensten tot de belangrijkste.
- Leg vast hoe je deze doelen zal bereiken.
- Actie onderneem en houd je marketingplan up-to-date.
Best practices voor online marketing
- Gebruik de Zoekwoordenplanner van Google Ads om te zien hoe klanten online naar jouw producten en diensten zoeken. Het belang van zoekwoordonderzoek als basis voor online marketingstrategieën, inclusief Search Engine Optimization (SEO) en Pay Per Click (PPC), kan niet worden onderschat.
- Houd rekening met concurrentie en zoekvolume bij het selecteren van zoekwoorden.
- Noteer de zoekacties per maand, concurrentie en geschatte prijs per klik.
- Identificeer je concurrenten door elk zoekwoord uit je zoekwoordonderzoek in Google in te geven.
- Noteer de url’s van de eerste vier advertenties en tien concurrenten.
- Analyseer de concurrentie op sociale media en content marketing.