

Stefan Kelderman
Eigenaar
Je laat jouw sales ondersteunen door een ervaren bureau dat gespecialiseerd is in verkopen. Sales ondersteuning is belangrijk, want een goed product verkoopt zich nou eenmaal niet zelf. Maar wat is verkoopondersteuning eigenlijk? Wat houdt het precies in en hoe kun je de sales binnen jouw bedrijf laten ondersteunen door een echte professional?
Het formuleren van de juiste strategie voor salesondersteuning is cruciaal. Dit omvat het voeren van uitgebreide gesprekken en het opstellen van een plan van aanpak, waarmee de specifieke behoeften van de organisatie in kaart worden gebracht en ervoor wordt gezorgd dat de uitvoering voortdurend wordt afgestemd op de verwachtingen.
Sales ondersteuning verwijst naar de tools of de kennis die het succes van jouw sales team rechtstreeks ondersteunen. Het verhoogt de verkoopprestaties en de productiviteit, zonder dat er daardoor meer werkdruk wordt ervaren. Door jezelf of door jouw verkoopteam.
Het belangrijkste doel van sales ondersteuning is het stroomlijnen en uitbesteden van alle taken die verkopers afleidt van hun aandacht op prospects. Als jij je sales wilt laten ondersteunen, betekent dit altijd een unieke aanpak. Er is niet één juiste manier.
Het identificeren van verschillende buyer persona's kan helpen bij het structureren van het verkoopproces en het waarborgen van consistentie in hoe leads worden opgevolgd door verkopers.
Het einddoel is echter wel altijd hetzelfde. Ongeacht de sales ondersteuning die je kiest. Het voorziet je van de tijd die je nodig hebt om bezig te zijn met klanten zodat je meer verkopen kunt realiseren. Hoe je jouw sales kunt laten ondersteunen is dus afhankelijk van je bedrijf.
Sales ondersteuning is een proces dat gericht is op het verbeteren van de prestaties van de salesafdeling van een bedrijf. Het doel van sales ondersteuning is om de salesafdeling te helpen bij het werven van nieuwe klanten, het behouden van bestaande klanten en het maximaliseren van de omzet. Door gebruik te maken van de expertise van een ervaren bureau dat gespecialiseerd is in sales en marketing, kan de salesafdeling effectiever en efficiënter werken. Dit leidt tot betere resultaten en een hogere klanttevredenheid.
Sales ondersteuning is essentieel voor het succes van de salesafdeling. Het helpt bij het identificeren van de valkuilen en mogelijkheden binnen de interne organisatie en biedt een oplossing voor de problemen die de salesafdeling tegenkomt. Met de juiste sales ondersteuning kan de salesafdeling zijn prestaties verbeteren en meer omzet genereren. Dit betekent dat de verkopers zich kunnen concentreren op hun kerntaken, zoals het opbouwen van relaties met klanten en het sluiten van deals, terwijl de ondersteunende taken worden uitbesteed aan experts.
Je hebt sales ondersteuning nodig als je salesafdeling niet genoeg leads binnenhaalt, de conversie niet hoog genoeg is of als er onvoldoende expertise binnen het huidige salesteam aanwezig is. Sales ondersteuning kan helpen bij het oplossen van deze problemen en het maximaliseren van de prestaties van de salesafdeling. Door gebruik te maken van de juiste strategieën en tools, kunnen leads effectiever worden gegenereerd en omgezet in klanten. Dit zorgt voor een hogere omzet en een betere concurrentiepositie in de markt.
Er zijn verschillende uitdagingen die de salesafdeling tegenkomt en die ondersteuning vereisen. Enkele van deze uitdagingen zijn:
Met de juiste sales ondersteuning kunnen deze uitdagingen worden aangepakt, wat leidt tot betere resultaten en een sterkere positie in de markt.
Een specialist voert sales ondersteunende taken uit. Ze voorzien je van een uitstekende
ondersteuning in leadgeneratie, kwalificatie en opportunity beheer. Leads zijn namelijk van
essentieel belang voor een succesvolle sales funnel. Je kunt jouw sales en alle bijbehorende
taken het beste laten ondersteunen door een specialist. Taken bestaan bijvoorbeeld uit:
Een sales specialist maakt gebruik van software voor leadgeneratie. Leads gaan door verschillende fases binnen de lead lifecycle, en een specialist kan helpen bij het definiëren van deze fases en het opstellen van service level agreements tussen marketing en sales. Daardoor is het eenvoudiger om leads te vinden, filteren en kwalificeren. Daardoor kun jij je als verkoper richten op het ontwikkelen van goede klantrelaties. Meer gekwalificeerde leads betekent immers veel meer kans op een toename van het conversiepercentage.
Als jouw bedrijf groeit, is het ook belangrijk dat je kennis hebt van de nieuwste producten.
Een producttrainingen helpt je naast duidelijke producthandleidingen en marketingmateriaal,
ook bij het correct beantwoorden van klantvragen. Op deze manier word je hét go-to bedrijf.
Ook de klantenservice is een belangrijk onderdeel van sales ondersteuning. Creëer content die klantenservice ondersteunt door waardevolle informatie te bieden aan klanten. Het is tevens een uitstekend feedback middel. Voor én na de aankoop van een product. Het bieden van een goede service aan klanten is van essentieel belang voor het bevorderen van een omgeving van consistente groei en verbetering.
Met actieve marketing communicatie creëer je bedrijfsbekendheid binnen jouw markt. Dat gebeurt al ver voordat je in contact komt met een eventuele prospect. Door reclame- en
marketing strategieën op elkaar af te stemmen, is de kans groter dat een prospect al over
jouw bedrijf heeft gehoord. Belangrijk, want ruim 70% van de consumenten geeft aan dat ze
liever zaken doen met een bedrijf waar ze al ooit eens van hebben gehoord of gelezen.