

Kelvin Segerink
Online marketing specialist
De positie van jouw website in de zoekmachines is cruciaal voor het succes van jouw onderneming. Door hoog te scoren in de organische zoekresultaten verbeter je niet alleen de online zichtbaarheid van jouw website, maar kun je jouw doelgroep en potentiële klanten ook op een effectieve manier bereiken. Om een website hoog te laten scoren in de zoekmachines wordt vaak gebruik gemaakt van SEO, ook wel search engine optimization genoemd.
Het doel van zoekmachine optimalisatie is om hoog te scoren in de organische zoekresultaten voor zoekwoorden die jouw potentiële klanten gebruiken. Wanneer je bovenaan in Google staat, ontvang je meer bezoekers. Dit zorgt niet alleen voor meer verkeer en omzet, maar ook voor een verbeterde zichtbaarheid en een hogere geloofwaardigheid bij jouw potentiële klanten.
Bij Optimaal Groeien weten we alles over zoekmachine optimalisatie en hoe we jouw kunnen helpen om bovenaan in Google te komen. Wij vertellen je graag hoe jij de zichtbaarheid van jouw website kunt gaan verbeteren in de organische zoekresultaten van Google. Zo kun jij genieten van meer bezoekers en een hogere omzet!
Bovenaan in Google komen klinkt gemakkelijk, maar in de praktijk zijn er veel dingen waar je rekening mee moet houden. Voordat je aan de slag gaat met het verbeteren van de website, is het belangrijk om te begrijpen hoe Google precies werkt. Wij vertellen je graag meer over de basisprincipes van Google!
De Google zoekmachine maakt gebruik van complexe algoritmes. Deze algoritmes bepalen uiteindelijk welke websites bovenaan in Google komen en welke websites een lagere positie verdienen. De algoritmes kijken naar meer dan honderd verschillende factoren om websites te rangschikken binnen de zoekresultaten. Het doel van dit algoritme is om de gebruiker zo snel en efficiënt mogelijk van de meest relevante informatie te voorzien.
Vroeger lag de focus van dit algoritme vooral op het gebruiken van de juiste zoekwoorden en backlinks. Websites die een bepaald zoekwoord vaak gebruikten, scoorden automatisch hoger in de zoekmachine. Dit is niet langer het geval. Het algoritme kijkt nu naar veel meer factoren, waardoor het lastiger is geworden om bovenaan in Google te komen.
Het algoritme van Google is in de afgelopen jaren dan ook voortdurend bijgewerkt en verbeterd. Dit helpt Google niet alleen om de beste resultaten te leveren, maar ook om manipulatieve SEO-technieken tegen te gaan. Er zijn daarom tegenwoordig veel verschillende ranking factoren waar je rekening mee moet houden wanneer je jouw website hoog wilt laten scoren in Google.
Er zijn honderden verschillende factoren die Google gebruikt om websites te rangschikken binnen de zoekmachine. Niet alle factoren zijn bekend, maar wij zetten de belangrijkste factoren graag voor je op een rij.
Dit is verreweg de meest belangrijke factor. Het is belangrijk dat de inhoud van de pagina waardevol, relevant en nuttig is en aansluit bij de zoekopdracht van de potentiële bezoeker. Hierbij gaat het niet alleen om kwalitatieve teksten, maar bijvoorbeeld ook om afbeeldingen of recensies van klanten. Zorg ervoor dat de inhoud van de webpagina’s aansluiten bij de zoekopdrachten van de potentiële bezoeker. Relevante content is hierbij erg belangrijk.
We kunnen Google tegenwoordig op allerlei verschillende apparaten gebruiken, zoals desktop, mobiel en tablet. Het is belangrijk dat de website beschikt over een prettige gebruikerservaring. Denk hierbij bijvoorbeeld aan snelle laadtijden en een mobielvriendelijk ontwerp. Tegenwoordig worden websites het meest bezocht via de mobiel. Daarom wordt er in de praktijk vaak gebruik gemaakt van een mobile first design. Heeft je website een prettige gebruikerservaring? Dan zal de website hoger gaan scoren in de Google zoekresultaten
BACKLINKS
Inkomende links worden binnen SEO ook wel backlinks genoemd. Dit zijn links vanaf andere websites die naar jouw website verwijzen. Backlinks zorgen voor een hogere autoriteit, waardoor de website hoger zal gaan scoren binnen de zoekmachine van Google.Door je te focussen op de bovenstaande factoren ben je al een eind op weg naar betere posities in de zoekresultaten van Google! Het belangrijkste is dat jouw website van hoge kwaliteit is en dat de website waardevolle informatie kan bieden aan de zoeker.
De wereld van SEO is constant in ontwikkeling. Google voert dan ook regelmatig verschillende updates door om de kwaliteit van de zoekresultaten te verbeteren. Om bij te blijven is het belangrijk om constant op de hoogte te zijn van toekomstige updates. Zo kun je de website aanpassen, zodat de website altijd voldoet aan de richtlijnen van Google. Google’s Search Central Blog is een geweldige bron om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes en updates op het gebied van zoekmachine optimalisatie.
Om bovenaan in Google te komen is het belangrijk om zoekmachine optimalisatie op de juiste manier in te zetten. SEO is vrij complex, maar wij leggen graag de basis aan je uit. In de basis bestaat zoekmachine optimalisatie uit drie verschillende onderdelen, namelijk On-page SEO, Off-page SEO en technische SEO. Wij leggen de verschillende onderdelen graag aan je uit.
On-page SEO zijn optimalisaties die je meteen op je website uit kunt voeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het plaatsen van SEO teksten, afbeeldingen en een juiste structuur. Ook is het hierbij belangrijk om gebruik te maken van de beste specifieke zoekwoorden. Het is daarom raadzaam om goed onderzoek te doen naar de zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Het is belangrijk dat je deze zoekwoorden verwerkt op de pagina.
VOORBEELDEN VAN ON-PAGE SEO
Terwijl on-page SEO zich vooral richt op wat er op je website gebeurt, houdt off-page SEO zich bezig met activiteiten buiten je eigen site die de ranking kunnen verbeteren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verkrijgen van kwalitatieve backlinks of reviews over je onderneming.
Off-page SEO is in de praktijk iets lastiger uit te voeren, omdat je vaak afhankelijk bent van andere partijen. Wanneer je bijvoorbeeld een backlink wilt laten plaatsen, kost dit vaak tijd en geld. Daarom is het verstandig om voldoende tijd te besteden aan off-page SEO.
Ook technische SEO is een onmisbaar element binnen zoekmachine optimalisatie. De techniek van de website moet namelijk in orde zijn om goed vindbaar te zijn én te ranken binnen de zoekmachines. Technische SEO zorgt ervoor dat je website zo efficiënt mogelijk werkt en bereikbaar is voor zoekmachines.
Door je te concentreren op deze punten binnen technische SEO, zorg je ervoor dat zoekmachines jouw website gemakkelijk kunnen vinden en indexeren. Dit zorgt niet alleen voor een betere zichtbaarheid en hogere rankings, maar ook voor een betere gebruiksvriendelijkheid voor jouw bezoekers.
VOORBEELDEN VAN TECHNISCHE SEOVoorbeelden van technische SEO zijn bijvoorbeeld:
Nu je de basis van SEO begrijpt is het tijd om in de geavanceerde SEO-technieken te duiken. Wanneer je deze technieken combineert met de basis van SEO, vergroot je de kans om hoger te scoren in de zoekmachine van Google.
Wil jij als bedrijf bovenaan in Google staan? Dan kan het raadzaam zijn om in te zetten op lokale SEO. Vooral voor kleine en lokale bedrijven kan lokale SEO van grote waarde zijn. Lokale SEO helpt om de zichtbaarheid te vergroten binnen een bepaalde regio of stad.
Je bedrijf aan te melden bij Google Mijn Bedrijf. Google krijgt hierdoor alle informatie over je onderneming, waardoor je hoger kunt gaan scoren in de zoekmachines. Daarnaast wordt jouw onderneming hierdoor ook getoond op bijvoorbeeld Google Maps, waardoor de kans op bezoekers toeneemt;
Gebruik te maken van lokale backlinks. Door backlinks te krijgen van andere lokale bedrijven en organisaties verhoog je de autoriteit van je website, waardoor deze hoger zal gaan scoren.
Het aantal gebruikers dat via de mobiel gebruik maakt van het internet blijft maar stijgen. Het is daarom belangrijk om een responsive website te hebben. Dit betekent dat de website naadloos werkt op allerlei verschillende apparaten.
Het allerbeste is om gebruik te maken van een mobile first design. Dit betekent dat de mobiele versie van je website als primaire versie wordt beschouwd. In de praktijk zorgt dit vaak voor een hogere ranking, vooral wanneer zoekers Google via de mobiel gebruiken.
De essentie van SEO draait om content. Zonder kwalitatieve content is het bijna onmogelijk om hoog te scoren in de zoekmachines. Daarom is het ontzettend belangrijk om voldoende tijd en energie te steken in het maken van content die waardevol en behulpzaam is voor de zoeker.
Dit is vaak lastiger dan de meeste mensen denken. Daarom leggen wij graag aan je uit waarom kwalitatieve content precies zo belangrijk is en geven we praktische tips om kwalitatieve content te creëren.
Het schrijven en plaatsen van kwalitatieve content behoort tot de basis van SEO. Zonder waardevolle content is het dan ook bijna onmogelijk om hoog te scoren in de zoekmachines. Waardevolle content kan veel verschillende vormen aannemen.
Wanneer je bijvoorbeeld horloges verkoopt is het belangrijk om alle specificaties van het horloge op de website te vermelden. Daarnaast zouden bijvoorbeeld reviews van klanten van waarde kunnen zijn voor de bezoeker. Het is belangrijk om goed na te denken over hoe je waarde toe kunt voegen voor de bezoeker van je website. Dit is overigens niet alleen positief voor SEO, want vaak zorgt dit ook voor een hogere omzet.
Daarnaast zorgt goede content er vaak voor dat bezoekers langer op je website blijven en meerdere pagina’s bezoeken. Het is dus belangrijk om te weten dat kwalitatieve content meer voordelen heeft dan alleen voor zoekmachine optimalisatie.
Voordat je kunt beginnen met het schrijven van kwalitatieve content, is het belangrijk om goed zoekwoorden onderzoek te doen. Hiermee bedoelen we dat je onderzoek gaat doen naar belangrijke zoekwoorden waarop jij gevonden wilt worden. Door de belangrijke zoektermen in kaart te brengen, wordt het een stuk gemakkelijker om informatieve content te schrijven voor je website.
Er zijn verschillende middelen die je kunt gebruiken om het belangrijkste zoekwoord te achterhalen. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van gratis tools, zoals Google Keyword Planner of Google Search Console. Natuurlijk zijn er ook betaalde tools waarmee je de belangrijkste zoekterm kunt ontdekken. Vooral SEMrush en Ahrefs zijn ontzettend populaire tools om inzicht te krijgen in de belangrijke zoektermen waarop je gevonden wilt worden.
Binnen zoekwoorden onderzoek onderscheiden we vaak twee typen zoekwoorden van elkaar, namelijk short tail keywords en long tail kenwords. Het is belangrijk om het verschil te weten voordat je de website optimaliseert. Wij leggen het verschil graag aan je uit.
Short tail keywords zijn zoekwoorden die meestal uit één of twee woorden bestaan. Deze zoektermen zijn vaak erg breed. Dit zorgt er vaak voor dat deze zoektermen een erg hoog zoekvolume hebben. Het grote voordeel is dan ook dat je potentieel veel nieuwe bezoekers kunt verwelkomen op je website. Het nadeel van short tail keywords is dat de concurrentie vaak ontzettend hoog is. Daarom kan het voor kleinere websites lastig zijn om te scoren op short tail keywords. Een kleine website kan dan vaak ook beter kiezen voor long tail zoekwoorden.
Long tail keywords zijn langere zoektermen die meestal uit drie of meer woorden bestaan. Deze zoekopdrachten zijn vaak veel specifieker en gedetailleerder. Long tail keywords hebben een lager zoekvolume, maar de mensen die deze termen zoeken, zijn vaak op zoek naar specifieke informatie. In de praktijk zien we dan ook vaak dat deze termen zorgen voor een hogere conversie. Daarnaast is het voor kleinere bedrijven een stuk gemakkelijker om op deze termen te scoren.
Ook wordt er binnen SEO vaak onderscheid gemaakt tussen primaire en secundaire zoekwoorden. Primaire zoekwoorden zijn de belangrijkste zoektermen waarop je je richt met een specifieke pagina of een specifiek onderwerp. Dit is dan ook het belangrijkste onderwerp van je content. Deze zoekwoorden moeten dan ook terugkomen in je titel, koppen en meta-beschrijvingen. Met primaire zoekwoorden maak je het voor zoekmachines duidelijk waar je content precies over gaat.
Secundaire zoekwoorden zijn aanvullende termen die gerelateerd zijn aan je primaire zoekwoord. Door deze termen ziet Google gemakkelijker waar je content over gaat, waardoor je vaak gemakkelijker kunt ranken.
Secundaire termen maken vaak gebruik van een semantische opmaak. Secundaire termen zijn minder belangrijk dan primaire zoekwoorden. Daarom is het vaak niet nodig om deze woorden mee te nemen in koppen en titels. Hierbij hoef je je dus minder druk te maken over waar welk woord op de website staat.
Heb je inzicht gekregen in de juiste zoekwoorden? Dan is het tijd om een contentstrategie op te stellen. Bij het maken van een contentstrategie denk je over een aantal dingen na.
Voordat je een contentstrategie op gaat stellen is het belangrijk om goed na te denken over de doelgroep. Hierbij gaat het niet alleen om leeftijd en geslacht, maar ook over de informatiebehoefte van deze groep.
Denk dus goed na over welke toon je wilt hanteren en welke informatie er allemaal op je website moet staan om deze doelgroep van waardevolle informatie te kunnen voorzien. Dit vormt de basis voor jouw contentstrategie.
Naast de doelgroep is het ook belangrijk om goed na te denken over de content die je wilt gaan plaatsen op de website. Wil je een informatieve blogpost plaatsen? Of past een video toch beter bij de doelgroep? Denk hier goed over na, zodat je het soort content kunt plaatsen dat naadloos aansluit bij de behoefte van je doelgroep.
Weet je inmiddels wat voor soort content je wilt gaan plaatsen op de website? Dan is het raadzaam om gebruik te maken van een content kalender. In deze kalender maak je een planning over de te plaatsen content. Een content kalender zorgt voor consistentie en is daarom ontzettend belangrijk binnen zowel SEO als online marketing.
Heb je kwalitatieve content geplaatst over bepaalde onderwerpen? Dan is het belangrijk om de resultaten van de content te meten. Deze metingen zorgen ervoor dat je inzicht krijgt in welke aspecten wel en niet werken op een dergelijke pagina.
Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken om deze metingen te doen. Zo kun je met Google Search Console bijvoorbeeld zien hoe je website op dit moment scoort in de zoekmachines. Ook helpt deze tool om inzicht te krijgen in de zoekopdrachten die jouw potentiële klanten gebruiken om jouw product of dienst te vinden.
Daarnaast wordt Google Analytics ook vaak gebruikt om inzicht te krijgen in de prestaties van de geplaatste content. Met Google Analytics krijg je inzicht in het daadwerkelijke verkeer op de website, de sessieduur en de betrokkenheid van de bezoeker.
Deze metingen zorgen voor inzichten die je kunt gebruiken voor aanpassingen. Door je content constant aan te passen en te updaten zorg je ervoor dat de informatie kwalitatief is en relevant blijft. Uiteindelijk zal dit zorgen voor een hogere positie binnen Google.
SEO is een wereld vol met valkuilen en beginnersfouten. Dat is helemaal niet erg, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2, toch? Daarom zetten wij graag de meest gemaakte fouten voor je op een rij, zodat jij dit kunt voorkomen!
SEO is een langetermijnstrategie Hierbij is het belangrijk om te beseffen dat resultaten niet van de ene op de andere dag verschijnen. De impact van een simpele aanpassing wordt soms pas na 6 maanden helemaal duidelijk. Daarom is het belangrijk om voldoende geduld te hebben wanneer je aan de slag gaat met SEO.
Veel bedrijven en website-eigenaren verwachten onmiddellijk resultaat. Met SEO is dit helaas niet altijd mogelijk. Wanneer je snelle resultaten wilt behalen is het verstandiger om te zetten op SEA met een effectieve Google Ads campagne.
Veel beginners maken de fout om zoekwoorden in de content te proppen. Binnen de wereld van SEO noemen we dit ook wel keyword stuffing. Dit zorgt vaak voor een onnatuurlijke tekst die helemaal niet prettig is om te lezen. Ook Google is steeds slimmer geworden in het detecteren van keyword stuffing. Wanneer Google merkt dat je opzettelijk teveel zoekwoorden probeert toe te passen, kun je hier een penalty voor krijgen. Dit kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je website helemaal niet meer vindbaar is in de zoekmachine van Google.
Het schrijven van kwalitatieve content met belangrijke zoektermen is belangrijk, maar zorg ervoor dat de tekst natuurlijk en informatief is. Dit is niet alleen fijn voor de zoekmachine, maar ook voor je bezoekers.
Ook duplicate content is een veel gemaakte fout bij beginners. Duplicate content betekent dat je dezelfde of zeer vergelijkbare content op meerdere pagina’s van je website hebt staan. Dit is ontzettend verwarrend voor de zoekmachine en heeft vaak dan ook een negatieve impact op de posities van jouw website binnen de zoekresultaten.
Het is dan ook belangrijk om elke pagina van unieke en informatieve content te voorzien. Zo weet de zoekmachine meteen waar elke pagina over gaat en zorg je ervoor dat je de bezoeker altijd kunt voorzien van de meest informatieve content. Een win-winsituatie dus!
Backlinks zijn ontzettend belangrijk. Backlinks zorgen voor een hogere autoriteit van je website, waardoor je website hoger kan gaan scoren in de zoekmachines. Hierbij is het aantal links niet altijd van belang. Het is veel belangrijker om kwalitatieve externe links te verkrijgen van relevante websites, in plaats van veel links met weinig waarde.
Veel beginners denken dat het aantal links belangrijker is dan de kwaliteit van deze externe links. Dit is helaas niet het geval. Teveel backlinks kunnen daarnaast onnatuurlijk overkomen bij Google, waardoor je mogelijk een penalty zal krijgen.
Wil jij graag bovenaan in Google verschijnen? Dan ben je bij Optimaal Groeien aan het juiste adres. Bij Optimaal Groeien zijn wij al jarenlang gespecialiseerd in het optimaliseren van websites voor de zoekmachines.
Bij Optimaal Groeien begrijpen we dat SEO meer is dan alleen zoekwoorden en backlinks. Samen maken we een duurzame strategie, waardoor jouw website zal gaan groeien in de organische zoekresultaten. Ons team van ervaren SEO-specialisten kunnen niet wachten om jouw bedrijf te helpen bij het behalen van organische groei. Doe je met ons mee?
Bij Optimaal Groeien beschikken wij over een team van ervaren SEO-specialisten. Wij hebben diepgaande kennis over de laatste SEO-trends en technieken. Wij weten precies hoe het algoritme van Google werkt en hoe we onze kennis in kunnen zetten om jouw website te voorzien van organische groei!
Wij vinden het belangrijk om eerlijk en transparant te zijn over onze werkzaamheden. Daarom doen wij er alles aan om jou op de hoogte te houden over de organische prestaties van jouw website. Ons team van ervaren specialisten zorgen dan ook regelmatig voor heldere rapportages, zodat jij precies weet waar je aan toe bent!
SEO-werkzaamheden zijn vaak tijdrovend, waardoor het voor veel bedrijfseigenaren lastig is om dit zelf uit te voeren. Besteed SEO uit aan Optimaal Groeien, zodat jij je kunt blijven concentreren op ondernemen. Dat is wel zo fijn, toch?
Van on-page optimalisatie en content creatie tot lnikbuilding en technische SEO, wij bieden een volledig scala aan SEO-diensten om aan al jouw behoeften te doen. Wij zijn klaar om te groeien, jij ook?